donderdag 11 februari 2016

Scholen bekijken vanuit het pedagogisch documenteren

Vandaag zijn we opnieuw de kleuterscholen gaan bezoeken. We kregen inzage op hoe ze hier het pedagogisch documenteren in de praktijk omzetten.
'Hjarntorget' is een website waar elke leerkracht en ouder kan op inloggen. Hierop kan de school alle informatie verzamelen die te maken heeft met de school- en klaswerking, deze is voor iedereen zichtbaar.
Er is tevens ruimte voorzien voor verslaggeving van klas- en individuele kinderobservaties. Ouders kunnen via deze weg ook hun bevindingen en waardering plaatsen of vragen stellen naar de school toe. Alle informatie omtrent een kind individueel is strikt persoonlijk en slecht voor hun eigen ouders toegankelijk.

Uiteraard hebben we bij het rondgaan in de scholen oog voor inrichting en didactisch materiaal. Hoe dit wordt aangeboden en of er voldoende ruimte gelaten is voor kleuterinbreng. Bij de allerjongsten (1 tot 3 jarigen) is de inrichting sober en wordt er aandacht besteed aan het sociaal-emotionele. Doordat het aantal kinderen per groep beperkt is tot maximaal 21 en er 5 begeleiders aanwezig zijn, kan er erg persoonlijk met hen worden omgegaan. Hierbij rekeninghoudend dat zij eerder beschikken over een 'huis' met verschillende ruimtes i.p.v. één klaslokaal. Het voelt eerder huiselijk aan.  















Fika (Koffie-uurtje)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten