woensdag 10 februari 2016

Informatieve dag in Göteborg


Het ochtendprogramma begon als elke vorige dag...trammetje rijden richting Frölunda ditmaal.

In de ochtend had de Zweedse delegatie een gastspreker uitgenodigd: Fredric Gieth, docent hoog lerarenopleiding aan de universiteit van Boräs.
In zijn visie op kwaliteitsonderwijs moet er veel aandacht besteed worden aan pedagogisch documenteren.


Hij deed een uiteenzetting van de verschillende visies op leren en het evalueren van het leren van de kinderen in Zweden.
Info die we hieruit meenemen, is dat het analyseren en reflecteren met de kinderen zelf van wat we observeren cruciaal is. Zonder deze stap verzamelen we enkel informatie zonder dat het constructief is. Dit zou niet zinvol zijn!
We hebben groepsgesprekken gehad die ons duidelijk maken hoe we deze materie in de klaspraktijk kunnen toepassen. We waren er helemaal voor te vinden :-)


 Na het gezellig informele gebabbel tijdens de lunch, dat merendeel over de inhoud van de ochtendsessie ging, werden we in de namiddag opnieuw in de vergaderruimte verwacht.
Elke deelnemende groep werd aan het woord gelaten om te vertellen wat ze van hun nieuwe opgedane kennis in Ijsland, de vorige keer, hadden meegenomen naar hun school en wat of hoe ze dit eventueel al hadden kunnen implementeren in hun werking.


Ik was best trots op onze presentatie en de positieve aanpak die wij al toepassen.
Iedereen was alvast begonnen met de Learning Stories (zie verslag Ijsland). Leuk om te zien hoe iedereen nu kijkt en luistert naar de kinderen en ze hierdoor meer betrekt bij hun pedagogisch aanbod.

Nu een uurtje relaxen op hotel en daarna opnieuw verbroederen met onze internationale collega's....best een gezellige bende met dezelfde visie op kwaliteitsonderwijs.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten