donderdag 29 september 2016

Merlijntje en Mariaberg

Donderdag, 29 september 2016.

Het begint al wat moeilijker om op te staan ’s morgens. De lange dagen beginnen hun tol te eisen. Vandaag worden we vroeger verwacht en het is staking bij het openbaar vervoer. Hopelijk komen we tijdig aan voor onze wandeling naar kinderdagverblijf Merlijntje.

Gelukt!

Eens aangekomen aan het hotel van onze mededeelnemers in Brecht, stapt de hele groep naar Merlijntje. Dit kinderdagverblijf is gebouwd op een domein waar ook een woonzorgcetrum staat. Hun buitenruimte is in elkaar verweven en beide instanties proberen het contact tussen de bewoners van het woonzorgcentrum enerzijds en de jonge kinderen van het kinderdagverblijf anderzijds, tijdens enkele momenten op het jaar samen te brengen voor activiteiten en bezoekjes. Zeker een mooi initiatief op sociaal maatschappelijk vlak!
Na een voorstelling van hun werking en groepssamenstellingen, kregen we even de kans een kijkje te gaan nemen tussen de kleintjes. Een wereld van verschil met de kleuterschool die hun na maximaal 3 jaar te wachten staat.
Koffiepauze in de cafetaria van het woonzorgcentrum en dan hup.....naar Essen voor kennismaking met een kleuterschoolwerking op de Belgisch-Nederlandse grens.




Mariaberg is een mastodontschool met wel 11 kleuterklassen en een lagere schoolafdeling. Ze proberen hier ervaringsgericht te werken. Het principe van Ferre Lavers wordt in de schoolwerking toegepast.
‘Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken!’: zegt de verwelkomende directeur. Hier mogen kinderen op eigen tempo en naar persoonlijke interesse ontwikkelen.

Een enthousiast dynamisch leerkrachtenteam probeert om de ervaringsgerichte aanpak te combineren met een zware planlast die er voor hen bijkomt. Hoed af voor deze mensen! Het is een bijna onmogelijke opdracht.
Je voelde een warme sfeer in de klassen en zag een hoge betrokkenheid van de kinderen...wie zou nu niet uitkijken naar morgen als je weet dat je bij juf Annelies een modderpad gaat maken 😀
Na een stevig reflectiemoment met onze deelnemende collega’s en wat mensen van het schoolteam over observatie en notatie ervan, kwamen we tot het punt dat ons project ‘this is me...under construction’ een waardevolle inhoud heeft en dat een groei-portfolio een uitstekend instrument is om de ontwikkeling en intelligenties bij kinderen op te volgen.
Op het einde van de werkdag zijn onze batterijen behoorlijk ‘low battery’... thuis toch even een kleine siesta alvorens aan onze Spaanse avond in de ‘Negen vaten’ te beginnen.
Morgen nog 1 projectdag te gaan... nog zoveel te doen en zo weinig tijd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten