maandag 20 februari 2017

Noorwegen dag 1 - fjell kommune

Zondag is ons avontuur begonnen.  Om 19 vertrok het vliegtuig richting Bergen Noorwegen. Goed op tijd aangekomen,  rustig iets gegeten en goed vertrokken.
Het was geen rechtstreekse vlucht.  We moesten een tussenstop maken in Oslo. Heel eigenaardig aan deze tussenstop was dat je de bagage zelf moest oppikken en opnieuw moest inchecken.  Geen normale transfer waarbij je enkel naar de volgende gate moet gaan.
Voor deze overstap hadden we enkel een half uurtje tijd.  Wachten op de bagage, opnieuw inchecken, enz...  waarop de man bij de balie reageerde dat we nog 2 minuten tijd hadden.  Supersnel riem uit,  laptop uit de zak,  door de check-up voor handbagages!  Nick was al eerder klaar en liep al reeds naar de gate om het vliegtuig tegen te houden.  Kort daarna volgden Gwen en Ines (die de tijd nog niet had om haar broek deftig te sluiten!)
OEF,  net op tijd! Wat een gedoe...

Een uurtje later kwamen we aan in de luchthaven. Om op de kamer enkele versnaperingen te hebben stopten we bij een winkeltje voor wat chips en water. Ines kreeg een mooie rekening van 21€ voorgeschoteld voor 3 flesjes en 2 zakken chips!  Ok, het gaat hier duur worden..
Ook de taxi naar het hotel was de moeite waard!

Eindelijk om half 1 lagen we in ons bed om de volgende ochtend om kwart voor 8 klaar te staan!

Maandag:
Vroeg uit de veren vertrokken we met de bus naar het stadhuis van het Fjell kommune.  Fjell is een district van Bergen.
Al zeker tot en met woensdag krijgen we te maken met echte Noorse neerslag. Donderdag zou het beter worden.  We krijgen alvast enkele gadgets om het weer te trotseren!

Deze eerste dag was een dag vol informatie.  We werden eerst ontvangen door de coördinerend directeur van het kleuteronderwijs in Fjell. Daarna kregen we een uiteenzetting over het Noors onderwijssysteem. Als dit allemaal duidelijk was gingen we dieper in op de focus van het project nl.  'parental involvement' (ouderbetrokkenheid)!
De inleiding lijkt alvast boeiend waarbij we vast en zeker dingen kunnen implementeren.

Na de lunch gaf elk land een presentatie over waar ze mee bezig zijn geweest na het laatste bezoek in Brecht.  Het is interessant om te zien waar elke school de focus op legt.  Dit verschilt erg van elkaar en is zeer schoolgebonden. Elke school haalt andere zaken uit het project wat voor hen belangrijk is.

Het was een vermoeiende dag met vele teksten en presentaties. De volgende dagen zullen iets meer practisch zijn waarbij we actiever aan de slag moeten (fysiek dan). Mentaal was het vandaag al actief genoeg.

Afsluiten doen we in een heerlijk restaurant! Een lekkere entrecote was een perfecte afsluiter van deze dag!

Morgen bezoeken we een school. Trond beloofde ons dat het een interressante dag ging worden...  Dat belooft...