donderdag 23 februari 2017

Noorwegen dag 3

Woensdag
Deze dag had een iets ander verloop dan de andere. Een beetje later opstaan, het informatieve gedeelte in de voormiddag en ontspanning in de namiddag.

We begonnen met een presentatie gegeven door 2 leerkrachten van de ‘Marihona’ school,  Lise en Ann-christine .
Het was een boeiende presentatie met interessante topics. Stof tot nadenken : hoe kunnen we dit in ons onderwijssysteem implementeren? 
De presentatie ging over oudergesprekken en de verschillende acties die genomen worden om naar deze oudergesprekken toe te werken. Zo zijn er wel een paar…

Focus Child

Een "focus child" is een kind dat bij ons ‘helpertje van de dag’ wordt genoemd. Deze helpertjes worden voor een hele week gekozen. Deze kinderen hebben allerlei taken die de andere kinderen van de klas niet hebben. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid.
Enkele voorbeelden van deze taken zijn: het fruit uitdelen, de leerkracht helpen met afdrukken + materiaal verzamelen, een weerbericht maken, … 
Ze worden een hele week goed geobserveerd en notities of Learning Stories worden gemaakt. Op het einde van de week volgt er een oudergesprek zodat alle informatie vers in het hoofd zit en makkelijk kan worden doorgegeven aan de ouders. Ook kunnen de oudergesprekken op deze manier langer duren dan 1 avond op het einde van het jaar, waarbij ouders elk 10 minuten krijgen zoals de huidige situatie.

Een openbaar boek ‘what i’ve done today’.

Op een vaste plaats ligt telkens een boek met foto’s en een korte tekst over wat er die dag(en) gaande was. De thema’s, activiteiten, gebeurtenissen, … worden hier in weergegeven. 
Vooral de ‘focus children’ van die week staan hier in afgebeeld en hebben inspraak in wat de leerkracht hierin neerschrijft.
Het boek is inkijkbaar voor alle ouders als ze hun kind komen afhalen van school.
Ook de kinderen kunnen dit boek altijd bekijken en reflecteren over de gebeurtenissen. Ze kunnen dit bespreken met andere kinderen of er vragen over stellen aan de leerkrachten.
Dit boek wordt ook gebruikt bij een oudergesprek.

Vragenlijst over het kind

De ouders krijgen op voorhand een vragenlijst over hun kind. Bv: de gezondheid, informatie over het kind buiten de kleuterschool,…

Sms 

De school gebruikt een sms-systeem om ouders op de hoogte te stellen van hun kind. Bijvoorbeeld als een kind het moeilijk heeft om de ouders los te laten bij het brengen en af te zetten aan school, kunnen de leerkrachten daarna een sms sturen dat alles OK gaat. Ouders kunnen hier ook op reageren!
  
Lunchen bij Anne Madam - en even learning stories bespreken

Het was een zeer leerrijke presentatie met stof tot nadenken! Ze hebben enorm veel ouderbetrokkenheid en middelen om kinderen te observeren, maar alles komt steeds op hetzelfde neer. Als je 1 leerkracht in een klas van 15 kinderen hebt MET 2 extra assistenten, dan heeft die leerkracht veel meer extra tijd om zich bezig te houden met deze extra taken. Observeren, foto’s maken, teksten schrijven, fotoboeken maken zijn veel toegankelijker. Het zal een opdracht worden om deze onderwerpen gedeeltelijk te implementeren zonder al te veel planlast bij te creĆ«ren! Toch willen we bekijken wat en hoe we hier dingen uit kunnen integreren.




Jammer van het slechte weer, maar het uitzicht blijft de moeite! 
In de namiddag gingen we op uitstap naar een hoge berg met een zeer mooi uitzicht over Bergen. Met een soort van trein werden we naar het hoogste punt gebracht. Het weer was zoals gewoonlijk enorm slecht met hagel en mist. Veel van het uitzicht hebben we niet gezien… Wel was er een bos op de top van de berg dat helemaal omgetoverd was tot een ‘trollenbos’. Trollen uitgesneden uit hout waren tentoongesteld. Dit landschap was zeer mooi en zeer leuk om met kinderen te bezoeken!
Na dit kort bezoekje hadden we de keuze om terug naar beneden te gaan met de trein, of te voet te gaan. De diehards Nick en Gwen gingen te voet, Ines ging alvast voorbereiden voor de volgende dag, zij had een coƶrdinatoren meeting op de planning staan.
Sneeuw!

’s Avonds gingen we naar een soort speelhal met verschillende spelen. Pool, darts, pingpong en SHUFFLEBOARD werd hier gespeeld. We organiseerde een tornooitje shuffleboard. Shuffleboard is een soort van curling waarbij ijzeren schijven schuiven over een met zand bestrooide houten plank. Deze schijven schoven zo goed dat het zeer moeilijk was om de juiste kracht te zetten om de schijf in de hoge punten zone te krijgen. Een perfecte afsluiter van deze dag!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten