Deze dag had een iets ander verloop dan de andere. Een beetje later opstaan, het informatieve gedeelte in de voormiddag en ontspanning in de namiddag.
We begonnen met een presentatie gegeven door 2 leerkrachten van de ‘Marihona’ school, Lise en Ann-christine .
Het was een boeiende presentatie met interessante topics. Stof tot nadenken : hoe kunnen we dit in ons onderwijssysteem implementeren?
De presentatie ging over oudergesprekken en de verschillende acties die genomen worden om naar deze oudergesprekken toe te werken. Zo zijn er wel een paar…
Focus Child
Een "focus child" is een kind dat bij ons ‘helpertje van de dag’ wordt genoemd. Deze helpertjes worden voor een hele week gekozen. Deze kinderen hebben allerlei taken die de andere kinderen van de klas niet hebben. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid.
Enkele voorbeelden van deze taken zijn: het fruit uitdelen, de leerkracht helpen met afdrukken + materiaal verzamelen, een weerbericht maken, …
Ze worden een hele week goed geobserveerd en notities of Learning Stories worden gemaakt. Op het einde van de week volgt er een oudergesprek zodat alle informatie vers in het hoofd zit en makkelijk kan worden doorgegeven aan de ouders. Ook kunnen de oudergesprekken op deze manier langer duren dan 1 avond op het einde van het jaar, waarbij ouders elk 10 minuten krijgen zoals de huidige situatie.
Een openbaar boek ‘what i’ve done today’.
Op een vaste plaats ligt telkens een boek met foto’s en een korte tekst over wat er die dag(en) gaande was. De thema’s, activiteiten, gebeurtenissen, … worden hier in weergegeven.
Vooral de ‘focus children’ van die week staan hier in afgebeeld en hebben inspraak in wat de leerkracht hierin neerschrijft.
Het boek is inkijkbaar voor alle ouders als ze hun kind komen afhalen van school.
Ook de kinderen kunnen dit boek altijd bekijken en reflecteren over de gebeurtenissen. Ze kunnen dit bespreken met andere kinderen of er vragen over stellen aan de leerkrachten.
Dit boek wordt ook gebruikt bij een oudergesprek.
Vragenlijst over het kind
De ouders krijgen op voorhand een vragenlijst over hun kind. Bv: de gezondheid, informatie over het kind buiten de kleuterschool,…
Sms
De school gebruikt een sms-systeem om ouders op de hoogte te stellen van hun kind. Bijvoorbeeld als een kind het moeilijk heeft om de ouders los te laten bij het brengen en af te zetten aan school, kunnen de leerkrachten daarna een sms sturen dat alles OK gaat. Ouders kunnen hier ook op reageren!
Lunchen bij Anne Madam - en even learning stories bespreken |
Jammer van het slechte weer, maar het uitzicht blijft de moeite! |
Na dit kort bezoekje hadden we de keuze om terug naar beneden te gaan met de trein, of te voet te gaan. De diehards Nick en Gwen gingen te voet, Ines ging alvast voorbereiden voor de volgende dag, zij had een coƶrdinatoren meeting op de planning staan.
’s Avonds gingen we naar een soort speelhal met verschillende spelen. Pool, darts, pingpong en SHUFFLEBOARD werd hier gespeeld. We organiseerde een tornooitje shuffleboard. Shuffleboard is een soort van curling waarbij ijzeren schijven schuiven over een met zand bestrooide houten plank. Deze schijven schoven zo goed dat het zeer moeilijk was om de juiste kracht te zetten om de schijf in de hoge punten zone te krijgen. Een perfecte afsluiter van deze dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten